In deze blog vertellen we je alles over de geschiedenis van de legendarische koi. Koi zijn elegante, sierlijke vissen die voor veel tuinen in Nederland een levendig element vormen. Internationaal zijn koi de meest herkenbare siervissen ter wereld. Vaak wordt de Koi geassocieerd met Japan, maar koi duiken voor het eerst in de geschiedenis op als een ‘bontgekleurde karper’ in een boek uit de Yin-dynastie in China, omstreeks de 4e eeuw na Christus. Het ontstaan van kleuren bij karpers met de wildkleur is uiteindelijk ontstaan uit natuurlijke genetische mutaties, die overal ter wereld kunnen ontstaan. In de 19e eeuw ontdekten Japanse boeren bij hun wilde karpers mooie kleurvarianties en begonnen om deze kleurenpracht te veredelen door selectie. In de loop der jaren is de koi vanwege symboliek over de hele wereld een icoon op zichzelf geworden.
De legende van de gouden koi
Koi en symboliek
Koi worden geassocieerd met positieve beelden. Koi staan vanwege de legende bekend als symbool van kracht en doorzettingsvermogen. Vanwege de eenzame Koi die de top van de waterval bereikte, staan ze ook bekend als symbool van de vervulde bestemming. Als resultaat van de moed om stroomopwaarts te zwemmen, worden Koi vaak geassocieerd met Samurai strijders in Japan. Om deze reden is de Koi ook erg populair om te laten tatoeëren, zowel in Azië als in het westen.
Koi worden ook gesymboliseerd op basis van hun kleur. Zwarte koi staan voor mannelijkheid en de rol van de vader. Gouden koi symboliseren welvaart en welzijn in het bedrijfsleven. Blauwe koi worden geassocieerd met de rol van de zoon, die staat voor rust. Rode koi staan voor kracht en de rol van de moeder.
Wat de legende of kleur ook is, Koivissen zullen altijd een positieve lading hebben. Of het nu gaat om geluk, een lang leven, doorzettingsvermogen of om moed: de Koivissen omvatten het allemaal.
Heeft u iets bijzonders meegemaakt met uw koi en wilt u uw verhaal delen met andere koi-eigenaars? Neemt u dan contact met ons op. Wellicht kunnen we uw verhaal delen op Marks Koivoer.